Školní vzdělávací program
"Objevování světa dítěte ve společné hře přináší zážitky, které děti nemohou nikde jinde a jinak získat"
(Zdeněk Matějček)
Hlavní snahou našeho programu je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho duševní pohodu, rozvinout jeho touhu po poznávání a objevování. Umožnit dětem porozumět okolnímu světu, učit se žít mezi lidmi, vnímat odlišnosti mezi lidmi a lidi s postižením jako rovnocenné jedince, poznávat všechno kolem sebe včetně kulturního bohatství, tvořit a učit se. Smyslem práce je nabídnout dětem promyšlené příležitosti, které jim umožní prožít, zažít, objevit, vyzkoušet si, rozhodnout se, nést zodpovědnost za své rozhodnutí a naučit se nové věci.
Výchovné a vzdělávací strategie
kompetence k řešení problémů
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
- problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu,
- ozkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé
- omožnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních
- ozkušeností, fantazii a představivost
kompetence k učení
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
- pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí
komunikativní kompetence
- ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
- domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
- v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být
- okomunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
sociální a personální kompetence
- uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
- dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
- ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
- spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti;
- ododržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
činnostní a občanské kompetence
- svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
- chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
- má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
- má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
- spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
VZDĚLÁVACÍ OBSAH JE ROZVRŽEN V INTEGROVANÝCH BLOCÍCH:
MOJE I NAŠE SLUNÍČKO
PODZIMNÍ PAPRSEK
ZIMNÍ PAPRSEK
JARNÍ PAPRSEK
LETNÍ PAPRSEK
Celý dokument:
NOVINKY |
---|
Zápis do MŠ Harmonie Neratovice proběhne dne 4.5.2021 od 13.00 - 17.00 hod. na všech odloučených pracovištích školy. Předběžná evidence zájemců od 8.3.2021 do 30.4.2021 na ředitelství školy. |